Poranny krąg – stymulacja polisensoryczna wg. pór roku

Metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku polega na pobudzaniu wszystkich zmysłów dziecka za pomocą symboli podstawowych, których źródłem jest świat przyrody. Są to takie symbole jak: żywioły, barwy, zapachy, smak, wrażenia dotykowe i termiczne.  Zajęcia prowadzone są z grupą dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych przez p. pedagog mgr Aleksandrę Korebko, p. psycholog mgr Annę Chechłę, oraz p. logopedę mgr Joannę Kopkę.

Symbole te zmieniają się cyklicznie w zależności od pory roku, stąd nazwa metody.

Stymulacja polisensoryczna  pozwala na wielozmysłowe docieranie do dzieci niepełnosprawnych. Poznanie możliwości i potrzeb dzieci umożliwia  takie planowanie pracy terapeutycznej, by maksymalnie wykorzystać naturalny ich potencjał a tym samym pozwala usprawniać i kompensować zaburzone czy tez opóźnione funkcje.

Cele metody:

  1. Stymulacja wielozmysłowa połączona z rytualizacją czynności.

  2. Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa, któremu służy utworzenie kręgu i ten właśnie rytuał, którego reguły są dzieciom dobrze znane. Każdy element porannego kręgu staje się z czasem dla dziecka przewidywalny, a więc bezpieczny.

  3. Komunikacja na poziomie niewerbalnym opierająca się głównie na języku znaków i symboli.

  4. Prowokowanie komunikacji na poziomie werbalnym.

  5. Inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem.

  6. Dostarczanie przyjemnych wrażeń, satysfakcjonujące spotkanie ucznia i nauczyciela.

  7. Nauka zachowań społecznie użytecznych

Główne założenia metody:

1. Do każdej pory roku przypisany jest inny kolor.

2. Kolejną grupą bodźców są wrażenia smakowe.

3. Każdej porze roku przypisany jest także instrument muzyczny, będący źródłem bodźców dźwiękowo – wibracyjnych.

4.Każdą porę roku charakteryzuje inny żywioł. Żywioły, czyli ogień, woda, powietrze i ziemia mają charakter polisensoryczny.

5. Bardzo istotnym elementem porannego kręgu są bodźce dotykowe.

6. Ważnym elementem porannego kręgu jest również ciemność, która uzyskujemy poprzez zasłonięcie okien w końcowej fazie zajęć.

 

 

 

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.