Metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku polega na pobudzaniu wszystkich zmysłów dziecka za pomocą symboli podstawowych, których źródłem jest świat przyrody. Są to takie symbole jak: żywioły, barwy, zapachy, smak, wrażenia dotykowe i termiczne. Zajęcia prowadzone są z grupą dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych przez p. pedagog mgr Aleksandrę Korebko, p. psycholog mgr Annę Chechłę, oraz p. logopedę mgr Joannę Kopkę.
Symbole te zmieniają się cyklicznie w zależności od pory roku, stąd nazwa metody.
Stymulacja polisensoryczna pozwala na wielozmysłowe docieranie do dzieci niepełnosprawnych. Poznanie możliwości i potrzeb dzieci umożliwia takie planowanie pracy terapeutycznej, by maksymalnie wykorzystać naturalny ich potencjał a tym samym pozwala usprawniać i kompensować zaburzone czy tez opóźnione funkcje.
Cele metody:
-
Stymulacja wielozmysłowa połączona z rytualizacją czynności.
-
Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa, któremu służy utworzenie kręgu i ten właśnie rytuał, którego reguły są dzieciom dobrze znane. Każdy element porannego kręgu staje się z czasem dla dziecka przewidywalny, a więc bezpieczny.
-
Komunikacja na poziomie niewerbalnym opierająca się głównie na języku znaków i symboli.
-
Prowokowanie komunikacji na poziomie werbalnym.
-
Inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem.
-
Dostarczanie przyjemnych wrażeń, satysfakcjonujące spotkanie ucznia i nauczyciela.
-
Nauka zachowań społecznie użytecznych
Główne założenia metody:
1. Do każdej pory roku przypisany jest inny kolor.
2. Kolejną grupą bodźców są wrażenia smakowe.
3. Każdej porze roku przypisany jest także instrument muzyczny, będący źródłem bodźców dźwiękowo – wibracyjnych.
4.Każdą porę roku charakteryzuje inny żywioł. Żywioły, czyli ogień, woda, powietrze i ziemia mają charakter polisensoryczny.
5. Bardzo istotnym elementem porannego kręgu są bodźce dotykowe.
6. Ważnym elementem porannego kręgu jest również ciemność, która uzyskujemy poprzez zasłonięcie okien w końcowej fazie zajęć.