Sygmatyzm międzyzębowy – seplenieniem zwany

Dużym wyzwaniem dla Rodzica jest coraz częściej występująca wada wymowy wśród przedszkolaków pod nazwą seplenienie międzyzębowe . Polega ona na deformacji głosek szeregu syczącego: s, z, c, dz , głosek szeregu ciszącego; S, Z, C, DZ oraz głosek t, d, n, l. Wymowa międzyzębowa charakteryzuje się wsuwaniem języka między zęby podczas artykulacji. Nieprawidłowy nawyk wpływa na zniekształcanie wymowy i jakość  rozumienia, a w przyszłości może mieć wpływ na trudności w pisaniu oraz negatywnie działać  na komfort psychiczny dziecka.

CO ROBIĆ ŻEBY PRZYSPIESZYĆ  UTRWALANIE PRAWIDŁOWEGO WZORCA WYMOWY?

  • Absolutnie nie wykonuj ćwiczeń,  narządów artykulacyjnych ,podczas których  język jest poza buzią, takie ćwiczenia tylko utrwalaj złe nawyki
  • ćwicz prawidłową pozycję języka w buzi podczas artykulacji . Możesz wykorzystać lusterko, które ułatwi obserwację uciekającego  języczka. W taki sposób uwrażliwisz dziecko na właściwe miejsce artykulacji oraz zwiększysz jego świadomość panowania nad ciałem.
  • Syczcie i bzyczcie razem naśladując węże ,żmije ,pszczółki i inne owady .Można wykorzystać wersję  gry w łapki, modyfikując ją tak by jedna osoba była muszką.  Nie zapomnij o zamianie ról..
  • Rymowanki-dzieci je uwielbiają; wypowiadasz słowo, a dziecko szuka do niego rymu np .masa-kasa, wozy- kozy itp. Nie bójmy  się wyrazów , które śmieszą  i bawią. Najważniejsza jest dobra zabawa ,a prawidłowa wymowa niech kształtuje się przy okazji.
  • Dostosuj ćwiczenia do wieku swojego dziecka ;dwulatkom wystarczy naśladowanie  i powtarzanie sylab z języczkiem schowanym,a dzieci starsze zainteresują się zadaniami z wykorzystaniem obrazków, których nazwy rozpoczynają się na ćwiczoną  głoską. 
  • Ważne jest, aby ćwiczyć  systematycznie, przynajmniej 15 minut dziennie -może być  rozbite na trzy pięciominutowe serie . Właściwie wykonywane ćwiczenia w domowym zaciszu przyśpieszą oczekiwany efekt czyli piękną wymowę
Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.